Smärta och förlust

Vad gör vi med smärtan och förlusten i våra liv? Jag tror att många av oss upplever en smärta och förlust i att inte få se andra som liknar en själv, skildrade eller som deltagare i det offentliga livet, i kulturen eller på sportens arenor. Jag tror att kvinnor, färgade och hbt-personer, likasom många andra, delar en smärta och förlust i att vara osynliggjorda på detta sätt. Hur hanterar vi detta? Jag tar ofta ett steg tillbaka och betraktar människor som agerar ut sin smärta och ofta tycker jag mig se ett samband till denna avsaknad av förebilder och skildringar. Själv har jag valt att se det som en skattjakt och en anledning till att söka och skapa konst. Jag reser över hela världen för att se monument och besöka platser som haft betydelse för hbt-personer och homosexuella i synnerhet. Jag skapar bilder och fotografier där jag skildrar homosexuellas erfarenheter. Jag är så rädd för att bli bitter och arg för att jag saknar förebilder och skildringar, eller för att homosexuellas historia huvudsakligen är historian om hur homosexuella har bestraffats för att de är just homosexuella . Så jag gör min smärta till konst och mina upplevelser till erfarenheter och lärdomar för andra. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback