2017 är över. Länge leve 2017.

(null)

Vilket år 2017 kom att bli. Så många häftiga toppar och skrämmande, djupa och vindlande dalar. Och så mycket som jag lärt mig, insett och känt tacksamhet över. Hur nära döden jag varit och hur intensivt jag känt livet. Eld har kommit att bli ett genomgående tema under året då branden på min arbetsplats tagit mycket fokus och uppmärksamhet, vilket inte är konstigt. Men även resan till New Orleans där jag besökte UpStairs Lounge, platsen för branden som 1973 tog 32 människors liv
, och som jag skrivit om i en krönika för Borås Tidning och sett en dokumentär om i Seattle. Att besöka platsen blev än viktigare och intensivare efter att jag varit sist ut från lokalen när min egen arbetsplats brann ned den 1 juli i år. Även om allt gick bra och ingen skadade sig, eller dog, så har det varit en känslofylld tid efter branden med mardrömmar, overklighetskänslor och mycket tankar. Samtidigt insåg jag än mer hur bra jag har det med att få arbeta med ett arbete som jag trivs så mycket med och på tider som passar mig och med så pass mycket frihet att resa, arbeta med egna projekt och närhet till min arbetsplats vilket ger tid till annat. Men branden gav mig också möjlighet att prova på en annan roll för en tid och vara  mediakommunikatör under uppbyggnaden. En roll som jag fick växa och utvecklas i samtidigt som jag fick en mentor i en av butikens ägare. Jag gjorde en del misstag men med stöttning gav jag mig in i leken på nytt och jag insåg verkligen att misstag inte är farligt och att misstag bara blir misstag om man inte lär sig något av det. Thomas kom att bli en av de viktigare personerna under 2017 för mig.

Årets resor har återigen påmint mig om hur lyckligt lottad jag är, men också att om man jobbar hårt och prioriterar så är det mesta möjligt bara man vill det tillräckligt. Det känns smått overkligt att räkna upp platserna jag varit på men, jag har besökt London, Pisa, Florence, Paris, Seattle och New Orleans. Och jag har rest ovanligt mycket med andra då jag oftast åker själv i vanliga fall. Jag har till och med bott på ett vandrarhem vilket inte är min grej. Och även om jag troligtvis inte kommer att göra om det så var det en häftig upplevelse. Jag har även provat på  Airbnb vilket var ett stort steg utanför min comfort  zone men det gav blodad tand och jag kommer definitivt att göra det igen. Att resa med andra har gett nya vyer och erfarenheter och jag har insett att jag inte är en ensamvarg i så stor grad som jag trott och det är spännande att uppleva mat, saker och platser med andra. Jag har numer favoritplatser och restauranger i städer och länder över hela jorden och det är en gåva att få dela dem med vänner.


Jag har skrivit mycket under året på såväl nästa bok som krönikor och jag känner en större trygghet och litar mer på min förmåga att skriva. Vilket i sin tur gör att jag skriver mer och förhoppningsvis utvecklas mer. Att skriva är ett ensamt och tidskrävande arbete men det är en del av vad jag är och ett sätt för mig att uttrycka mig som jag aldrig skulle vilja vara utan. Och jag är enormt tacksam för att jag kan  skriva så pass bra och intressant att Borås Tidning köper mina krönikor och att min bok fortsätter att sälja, tredje tryckningen är nu ute och återigen så är det en upplevelse och känsla som gör mig ödmjuk och tacksam. Om min tidsplan håller så kommer jag vara färdig med fortsättningen på boken till sommaren och jag har redan fått ett skrivuppdrag till för 2018.


Under slutet av 2017 kom jag igång på allvar med min Bucket list, som har några år på nacken vid det här laget. Jag har uppdaterat, kompletterat och  lagt till punkter på listan och årets största punkt måste vara att plantera ett träd, vilket jag fick hjälp av stadsträdgårdsmästaren att göra. Och punkten att bygga ett hus har på ett symboliskt sätt uppfyllts då jag i högsta grad varit med om att bygga upp butiken jag arbetar i. Några punkter från min Bucket list som ligger framför mig att uppfylla, kanske under 2018, är att dirigera en orkester, hålla en gudstjänst och framföra en sång inför publik.

Så inför 2018. Håll i er, mata inte rädslorna och följ med på nya äventyr!

(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback