Vad håller jag på med?

Konstant ställer jag mig frågan, vad håller jag på med? Gör jag vad jag vill, vill jag göra det jag gör, finns det någon poäng med det jag gör? För mig? Jag fick en gång frågan vad som var meningen med livet av en filmare. Och jag hade ett lika kort som koncist svar; Det finns ingen mening med livet, man skapar sig en egen mening! Visst, det finns vissa större meningar som många kan luta sig mot, som många har turen att kunna luta sig mot, typ familj eller religion. Jag har ingte det ena och tror inte på det andra. Vilket kan smärta mig då det vore så mycket enklare att leva om jag hade familj eller religion att luta mig mot, att tro på. Men istället ifrågasätter jag livet, meningen med livet, vilken min mening med livet är. Varje dag. Visst det finns ögonblick då jag slappnar av, fylls av ro, känner mening. Som när jag lyssnar på musik, skriver eller fotograferar.
Men så finns de där ögonblicken då det känns som någon karvar på mitt hjärta med en slö kniv. Och ibland blir det nästan ironiskt när det inte bara är jag själv som ifrågasätter vad jag håller på med. Som de senaste dagarna då jag längtande tittat ut genom fönstret på mitt arbete och mötts av en reklampelare med överskriften "Vad håller du på med?" och på bilden under är det en tjej som skapat ett mönster med post it-lappar. När jag går hem efter kvällens skift så går jag förbi baksidan på samma reklampelare och där är överskriften densamma men bilden på denna sidan är av en kille som tejpat fast sig själv på en vägg.  Alltför ofta känner jag mig som den där killen, som inte har någon mening, något syfte med sitt liv och istället tejpat upp sig på en vägg.
Trackback