Tilltro

Jag mötte en bekant som frågade mig hur det gick med min bok. Jag berättade att jag är i stort sett färdig, att det är mest detaljer och finputsning kvar. Jag berättade vidare att jag låtit några utvalda få läsa boken så att jag skulle få en känsla för hur jag lyckats med boken. Och att jag fått väldigt positiv respons, även från de som jag avsiktligt låtit läsa boken för en tuffare bedömning. När jag berättat om hur det gått så lade jag till att det trots allt var nu som det svåra arbetet började, arbetet med att hitta ett förlag som vill ge ut boken. Men som så ofta annars så hade kvinnan jag berättade allt detta för, en entusiasm och tro som jag själv inte besitter. Tvärtom så blir jag osäker och saknar all tilltro på mig själv och boken. Eller inte boken i sig, för den är jag stolt över och den har blivit som jag ville . Men jag saknar tilltro till att någon ska ge ut den. Men kvinnan som jag berättade för om min bok var helt övertygad om att den kommer att bli utgiven och att detta var början på något nytt, början på att göra det jag verkligen ville göra. Början på att göra det jag är ämnad att göra. Det är inte första gången jag möter denna tilltro till mig hos andra. Vad ser de hos mig som jag inte ser? Varför orkar inte jag hålla ut och bibehålla tron på mig själv?Egentligen borde jag ha deras tilltro till mig själv och vara oberoende av deras tro på mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback