Ögonblicket

Nu stod jag här igen. Varför kunde jag inte lära mig? Varför utsatte jag mig för det här? Jag ville sätta mig ner på toalettstolen men jag var rädd för att jag skulle somna, jag drabbades alltid av trötthet när jag var orolig eller mådde dåligt. Tittade mig i spegeln och skakade på huvudet, tänkte för mig själv att jag är för gammal för det här. Jag hade inte haft en föreläsning på flera månader och drabbades nu, som alltid, av den alltför välbekanta scenskräcken strax innan föreläsningen. Men, jag tog ett djupt andetag och gick mot lektionssalen.
När klassen var samlad insåg jag att det var ett trettital killar och extra nervös tittade jag ut genom salens fönster för att låta tankarna fly en sista gång, en slags sista meditation innan det var dags att ta över från läraren. Ironiskt nog var klassrummet mittemot tågstationen och jag önskade för ett ögonblick att jag satt på ett tåg bort från allt. Men så infann sig ögonblicket då klassen tystnade och alla ögon var på mig. Jag presenterade mig själv och efter ett par minuter in i föreläsningen skrattade de igenkännande åt min berättelse och i det ögonblicket visste jag att jag hade dem. När en kille ställde första frågan visste jag att jag hade deras intresse. Och i det ögonblicket fanns det ingen annanstans som jag ville vara.


Kommentarer
Postat av: Creutz

Hade jag haft lite mer tid när vi sågs i kassan i går, hade jag berättat att du har föreläst för mig en gång. Det bör ha varit nån gång strax efter millennieskiftet. Då var jag djupt religiös och förträngde mina egentliga känslor så gott jag kunde. Jag satt bland pojkarna längst bak i salen där på Tranemo gymnasieskola och såg nog allmänt fientlig ut.



Men du ska veta att jag tänkt tillbaka på den där föreläsningen många, många gånger. På hur feg jag var. På vilket mod det måste ha krävts av dig att så öppenhjärtigt berätta om dig själv.



Ja, du vet det ju redan, men djävlar i mig vilken impact du måste ha på många av de där unga bögarna och flatorna som ännu inte vågat bli sig själva...



Som jag sa i går: det du gör är viktigt.



Mycket, mycket viktigt.

Postat av: J. Åke Englund

Tack, blir rörd, fylld av ödmjukhet och tacksamhet inför det skriver.

/Åke

2011-01-28 @ 21:30:00
URL: http://akeenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback