Åldersnoja någon?

När jag tittade på kunderna längre bak i kön så såg jag att en kille som såg på tok för ung ut hade för avsikt att köpa cigaretter. Med spänning i kroppen tänkte jag för mig själv att han kanske skulle göra ett testköp av cigaretter för att se om jag skulle kolla legitimation. Det var visserligen bara några dagar sedan det var testköpare inne i butiken för att se om vi sköter legitimationskontrollen men man kan aldrig veta. Och han såg verkligen på tok för ung ut för att få köpa ut cigaretter. Som ett mörkt moln på en solig himmel kom jag ihåg resultatet av det senaste testköpet, vilket jag förvisso hade klarat galant. Men, beskrivningen av mig som kontrollanten hade gett sved fortfarande då han hade beskrivit mig som mörkhårig, mycket kortare än vad jag är och dessutom hade han gissat att jag var 40 år gammal. Det skiljer visserligen bara ett år men jag hade uppskattat att få leva i tron att jag såg yngre ut ett tag till. Men nu fanns det svart på vitt, till allmän beskådan på anslagstavlan på vårt personalrum.
Men nu stod han där i kön och jag skulle kanske få en till chans att bli bedömd, inte bara utifrån om jag sköter legitimationskontrollen utan också få ett tillfälle till att bli beskriven med min riktiga ålder eller förhoppningsvis som yngre. Med viss irritation över att de inte bara kan skriva upp mitt namn tittade jag på min väst och insåg att jag inte hade någon namnskylt på västen och när det gick upp för mig att det var därför man beskrivit mig istället för att bara skriva mitt namn så tog jag av mig västen så att han skulle se namnskylten som jag hade på min skjorta. Då det fortfarande var några kunder kvar innan det var kontrollantens tur så passade jag på att kolla frisyren i spegeln som vi har för att kunna upptäcka snatterier. Och så kom då ögonblicket då det var hans tur och samtidigt som jag fyrade av mitt största leende bad jag att få se hans legitimation. Och han tog då fram sitt körkort och visade mig att han var gammal nog att köpa cigaretter. Förläget tackade jag honom för att han visat körkortet och samtidigt som jag tog betalt skrattade jag inombords åt mig själv och min åldersnoja.


Kommentarer
Postat av: joline

du ser inte ut so 40!! jag lovar!!!!!!

Postat av: J. Åke Englund

Tack, du är bäst ;)

/Åke

2011-01-28 @ 01:26:10
URL: http://akeenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback