Sen till tåget

Regnet öser ner och jag springer till tåget. Det hela känns bekant men jag har inte tid att försöka komma ihåg varför det känns bekant. Jag springer längs en perrong som tycks fortsätta i all oändlighet. Känslan av det är något bekant med situationen förtas av rädslan för att halka i regnet. Efter att ha sprungit i vad som känns som en evighet så kommer jag till en trappa gjord i metall. Jag vet att jag måste ner en våning för att hitta tåget som jag försöker hinna med, så trots att trappan är hal och jag rädd för att halka så tar jag ett fast grepp om den kalla ledstången och beger mig ner för den hala trappan in i mörkret med regnet forsande kring mina fötter. När jag kommit ner en våning så möts jag av ytterligare en perrong och efter att ha sprungit i vad som känns som en evighet så kommer jag fram till en ännu en trappa som leder nedåt i mörkret.
Trots att jag är nästintill förlamad av en rädsla för att halka och för vad som kan finnas i trappans slut, i mörkret, så vet jag att jag måste ta mig ned för även denna trappa för att komma till tåget som jag ska åka med. När jag kommit ned för trappan så hamnar jag på ytterligare en perrong. Längs perrongens vänstra sida ser jag en vägg i metall, väggen har runda fönster och jag får känslan av att vara på en båt. Jag fortsätter springa längs perrongen samtidigt som jag tittar åt höger och jag ser ett vidsträckt hav med en horisont som möter himlen i fjärran. Jag inser att jag är på en båt springandes längs perronger i regnet sökandes efter ett tåg som jag är sen till. För mitt inre spelas allt upp på nytt, hur jag springer, hur jag är rädd för att halka, regnet som vräker ner och de mörka trapperna som jag gång på gång tvingas gå ned för. När allt detta spelas upp för mitt inre halkar jag i det hala regnet och med ett ryck väcks jag ur min sömn. Jag väcks ur samma dröm jag drömt de senaste nätterna. Lägger mig ner och väntar på att andningen ska bli normal igen och somnar slutligen om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback