Dramat utanför bioduken

Redan innan det var släckt i salongen och filmen hade börjat så visste jag att jag kände ett hat mot kvinnan bredvid mig. Hon tog inte av sig jackan utan satt istället med jackan på sig som om det vore vinter i biosalongen och för varje rörelse hon gjorde så prasslade det om dunjackan. När jag inte hörde jackan prassla så satt jag bara och väntade på att den skulle prassla. Redan här kunde jag känna hur hon förstörde min bioupplevelse. När filmen väl börjat så kommenterade hon allt som hände i filmen, och då menar jag allt.
”Oj nu gick han in i rummet”, ”Nu springer han”, ”Nu ramlade han”…
För varje kommentar bet jag ihop käkarna allt hårdare för att inte döda henne med min blick eller få ett utbrott och be henne hålla käften. Men så såg jag en ljusning i den mörka biosalongen. Hon hittade sitt godis och jag hoppades att hon skulle hålla tyst när hon var upptagen med att äta sitt godis. Men, hon toppar hela sin uppenbarelse med att smaska så högt när hon tuggade godiset att det till och med hördes över actionsekvenserna i filmen. Under resten av filmen återberättade hon den kompletta handlingen, smaskade på sitt godis och prasslade med sin jacka. Det var ett mirakel att jag inte skällde ut henne och gick därifrån. För som tjuren Ferdinands mamma är jag en förstående ko, och jag förstod att den här kvinnan inte var värd att få ett utbrott på. Men ibland önskar jag att jag inte var en så förstående ko. Återigen förstod jag varför jag går på bio själv och varför jag slutat gå på bio med eventuella pojkvänner. Film ska avnjutas i ensamhet.


Kommentarer
Postat av: Patricia Fortoul

Åke, jag är helt överens med dig om att film är en högst privat upplevelse och jag blir också så fruktansvärt störd av folks prassel Varför ska biogodis vara inslaget?

Å andra sidan går jag mer sällan på SF och desto mer på Folkets bio. Ett av skälen till att gå på Röda Kvarn är nog att publiken består till högre grad av kvalitetsmedvetna biobesökare...VÅGADE JAG PÅSTÅ DETTA???

2010-10-07 @ 00:03:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback