Himlagott

Under arbetet i kassan kunde jag förnimma en doft. Kunde i riktigt sätta fingret på vad det var som doftade men jag kände igen persika och grädde men det var en till doft som jag inte kunde identifiera. Jag blundade och för mitt inre fick jag bilder av frukostar utomhus på sommaren, doften av mormor och tryggheten i hennes kramar. Jag kunde känna den svala daggen mot bara fötter om morgonen, känslan av att ligga på en äng där gräset är så högt att man inte syns då man ligger ner och allt som hörs är vinden i trädgrenarna. Jag drog ett djupt andetag, öppnade ögonen och återvände till arbetet bakom kassadisken på ICA. Jag vände mig om och såg påsen med löste som låg på bandet, ”Himlagott” med smak av persika, grädde och kvitten. Det var därifrån doften kom. Det hela hade bara tagit några sekunder och ingen hade lagt märk till att jag själsligen lämnat rummet och dragits tillbaka till en svunnen tid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback