Att korsa dödens flod om natten

Kvällens hetta var kvävande trots att klockan nästan var 11 på kvällen och vi, hundarna och jag, var nästan hemma efter vår promenad. När vi skulle gå över Kungsleden väntade vi tills det blivit grönt ljus för oss trots att det inte fanns några bilar inom synhåll. Kungsleden har under de senaste nätterna fått ny asfalt och än så länge saknas alla vita markeringar i asfalten då man inte målat dit dessa, så det kändes som gatan var en svart flod av död som jag skulle korsa. Kom att tänka på floden Styx i den grekiska mytologin och hur den symboliserar övergången mellan livet och dödens rike. Om Kungsleden var floden Styx, var då gatuljusen färjkarlen Charons signal till mig att det var ok att passera efter att jag betalat det mynt som man vanligtvis lägger under tungan på den döde fast i formen av en knapptryckning och att jag inväntat min tur för att korsa övergången. Frågan var om jag gick över till dödens rike eller om jag lämnade dödens rike bakom mig?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback