Rovdjur på frusna gator

Tillbringade lördagen i Göteborg på Göteborg International Film Festival. Gick mellan biograferna sökandes efter kulturella upplevelser. Under promenaderna mellan filmerna tog jag mig fram på glashala gator och funderade på vilket som skulle ske först, att jag frös ihjäl eller halkade och slog ihjäl mig? Inför kvällens sista film var alla besökare samlade utanför biosalongens ingång. Hela entrén var fylld av förväntansfulla människor som ville ha bästa platsen i salongen. Filmen, A Single Man, var en festivalens höjdpunkter och salongen skulle komma att fyllas till sista platsen. Insläppet skulle börja kvart över men vi fick besked att insläppet skulle börja fem minuter senare än vad som var planerat. Alla tycktes ha något jagat i blicken och trycket på att komma in i salongen var högt. Det hade inte förvånat mig om det blivit slagsmål då stämningen var tryckt. Jag förväntade mig nästan att det skulle växa ut huggtänder, horn i pannan eller att ögonen skulle börja glöda på människorna omkring mig. Vi var som kulturella rovdjur som kunde känna doften av ett oskuldsfullt byte som skulle kunna tillfredställa våra begär för en lång tid framåt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback