Kulturella speglingar

Lite mer än tre veckor har gått på det nya året och jag har inte lyckats komma igång med träningen som jag tänkt mig men jag har varit till gymmet några gånger så jag är fast i min övertygelse om att komma igång med träningen. Något som jag däremot lyckats med är att vara lite mer ledig i år, och när jag är ledig så har jag bestämt mig för att antingen umgås med vänner eller göra något kulturellt då vänner och kultur är något jag mår bra av och vill unna mig mer av. De dagar jag har varit ledig hittills har jag sett till att se en film så att jag inte bara köper hem filmer utan också ser dem. Nu till helgen är jag dessutom ledig lördag och söndag så planen är att gå på en utställning om Voodoodockor och sammanlagt se fyra filmer på bio.
Filmerna på lördagen handlar om vampyrer, människor instängda i grottor där de jagas av något okänt och slutligen en film om en far och sån som färdas genom ett öde och farofyllt landskap efter en katastrof. När jag läser texten om vad filmerna handlar om så inser jag att mitt val av utställning och filmer kanske säger mer om mig än vad jag tänkte på när jag planerade lördagen. Som tonåring kände jag mig instäng och jagad av samhällets normer och min familjesituation. När jag var liten tyckte jag att historier om användandet av voodoodockor för att ta hämnd på dem som gjort en illa var fascinerande. Under tonåren roade jag mig med att dra paralleller mellan vampyrer och homosexuella, båda tycktes mest leva ut sina liv i mörker, kors användes mot båda och båda och de väckte rädsla hos människor. Min pappa och min väg skildes åt när han dog och jag fick klara mig utan hans vägledning som tioåring. Lustigt nog så utspelas den fjärde filmen, som jag ska avsluta helgen med på söndag kväll, i New York och den tycks symbolisera mitt vuxna liv


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback