Barfota

Det hade regnat under nästan hela kvällen och mitt arbetspass närmade sig sitt slut. Jag stod vid slussen in till butiken och bytte sopsäck när en man kom in i butiken. Inget konstigt i sig men det som fick mig att höja på ögonbrynen var att mannen gick barfota. När jag höjde blicken från hans fötter och såg hans ansikte så kände jag igen honom som en a-lagare som brukar sitta i busskuren mittemot butiken och dricka öl. Så min förvåning över att han var barfota försvann snabbt. Jag fortsatte mitt arbete och efter en stund kom mannen fram till mig och frågade om jag hade hittat en sko. Jag svarade lite torrt att jag inte kunde påminna mig om att jag hittat någon sko. Han såg tvivlande ut och frågade mig om jag var helt säker på att jag inte hittat någon sko. Jag suckade och svor på att jag inte hittat någon sko. Med stor tveksamhet accepterade han mitt svar men visade mig en sko som han hade i handen så att jag skulle känna igen skon om jag hittade hans sko. Jag lovade återigen att spara hans sko om jag hittade den och han gick mot utgången. Men så när han nästan var ute vände han sig om och kom fram till mig och han höll nu skon upp och ner och visade mig skostorleken. Jag tittade på skon, mötte hans ögon och sa med stort allvar att jag lovade att om jag hittade hans sko, som jag nu visste storleken på, så lovade jag att ta hand om den. Något som är skönt med mitt jobba är att ingen dag är den andra lik och att man aldrig upphör att förvånas.


Kommentarer
Postat av: Creutz

Nå, om jag ser en ensam sko under mina vandringar på Allégatan, så vet jag var jag ska lämna in den...

Postat av: Susanne

När jag var på City en morgon för att köpa lunch var det en a-lagare där. Han försökte läsa på en ölburk och frågade mig om det stod 3,5 på burken. Jag upplyste honom om att det stod 2,8 på den och då sa han: "Nä, då ska jag inte ha den!" Situationen kändes tragikomisk, men han visste i alla fall vad han ville (och hade skor på sig).

2010-08-25 @ 18:35:57
URL: http://susieque.blogg.se/
Postat av: J. Åke Englund

Bara att komma in på City, där har vi allmän insamling av tappade skor :)

2010-08-26 @ 00:36:01
URL: http://akeenglund.blogg.se/
Postat av: J. Åke Englund

Visst är det tragiskt,funderar dagligen på vad som fått alla människor att bli de som de är när jag möter dem.

2010-08-26 @ 00:37:22
URL: http://akeenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback