Rensa i röran

När jag flyttade hemifrån valde jag att lämna allt bakom mig och inte ta med mig någonting förutom kläder och en hög med böcker. Jag lämnade allt det jobbiga bakom mig och startade om på nytt från scratch. Det var kanske en drastisk handling men det var vad som krävdes och förutom att jag inte äger några fotografier från min uppväxt så har jag aldrig ångrat mitt beslut. Men med tiden så har jag samlat på mig saker och det känns som att jag tyngs ner av alla saker. Samtidigt så bär jag på en bild, en längtan till ett enklare liv. Ett liv där jag mer lägger tid och pengar på vänner, upplevelser och resor istället för saker. Denna längtan har gjort att jag börjat rensa i röran och lagt undan saker som jag inte använder och samtidigt så har jag hittat saker som inte ens är uppackade ur originalförpackningen.
Tanken har varit att göra mig av med saker som jag inte tittat på eller använt under det senaste året. Men vart ska jag göra av alla saker, det känns som fel att bara slänga sakerna. Men nu så jag efter stöd av några vänner kommit att boka tid på en loppmarknad i Göteborg där jag ska sälja sakerna. Och på så sätt blir jag av med sakerna och samtidigt så får jag kanske ihop till lite pengar att använda när jag är i Amerika. En annan fördel med att rensa i röran och göra sig av med saker är att det inspirerar en att göra sig av med eller ta itu med jobbiga känslor som legat och skräpat. Det är som att slänga gammalt skräp också symboliserar att göra sig av med de känslor som är bundna i sakerna.


Kommentarer
Postat av: Creutz

Önskar jag hade förmåga att minimalisera mitt prylinnehav också. Men det har jag inte. Eller så är det redan så att jag har minimaliserat så mycket som är möjligt. Mina böcker kan jag inte släppa ifrån mig. Men de är å andra sidan inte prylar. De är nerv och puls.

Postat av: J. Åke Englund

Håller med dig Creutz, böcker är nästan det enda jag inte kan göra mig av med, tycker om ditt uttryck att de har nerv och puls :)

2010-04-09 @ 01:16:50
URL: http://akeenglund.blogg.se/
Postat av: Sarvin

Vilka underbara vänner du har ;)

2010-04-15 @ 10:21:36
Postat av: J. Åke Englund

Visst har jag ;)

2010-04-15 @ 23:43:09
URL: http://akeenglund.blogg.se/
Postat av: Ann

Hoppas de sista förberedelserna går bra imorgon! Ser speciellt fram emot att få sålt saker som är kopplat till dina jobbiga känslor, få pengar till din reskassa för dem och skapa plats för nya, glada minnen!

2010-04-16 @ 22:40:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback