Ensamhetens pris

Ensamhet kan göra de konstigaste saker med människor. Jag möter dagligen ensamma människor som har problem med att hantera relationer med andra människor. De pratar högt till alla och ingen. De snattar, inte för att de behöver utan mer som ett rop på att någon ska se och höra dem. De kladdar och tar på andra människor som de inte ens känner. När jag möter dessa människor i min vardag så väcks en del av mig, en del som förstår att dessa människor antagligen inte märkt att de gått över en gräns och därför inte förstår att de, i olika grad, klarar av ett normalt umgänge med andra människor. Men samtidigt så är de i desperat behov av att existera i ett sammanhang, men detta desperata behov får dem bara att sticka ut ännu mer. Vilket i sin tur får deras behov att bli än större.
Jag lever också ensam och har ärligt talat ganska svårt att se mig själv leva tillsammans med någon i framtiden. Visst, jag vill leva tillsammans med någon men tanken på att leva tillsamman med en annan människa skrämmer mig samtidigt. På något plan så är jag rädd för att förlora mig själv, att inte orka stå upp för mig själv. Jag har levt och ”funnits till” för andra under så stor del av mitt liv att jag inte är beredd att ge upp den frihet och det liv jag nu lever. Samtidigt så vet jag man utvecklas och får enormt mycket i ett förhållande, det förhållande som jag levt i tidigare gav mig mer än vad jag kan beskriva i ord. Men att börja om från början och kanske ge upp ”för mycket” av min vunna och förvärvade frihet känns skrämmande. Samtidigt så vill jag inte bli som de kunder jag möter dagligen i mitt arbete, oförmögna att kommunicera på ett normalt sätt med sin omgivning.


Kommentarer
Postat av: Susanne

Jag tror inte du behöver oroa dig för att bli socialt handikappad av ditt självvalda singelliv. Måste man vara ensam bara för att man inte har någon kärlekspartner/sambo? Nej, det tror inte jag. Det finns fler relationer i en människas liv, fler personer, och även husdjur, som kan betyda mycket. De flesta människor har ett val - även om en del inte vill se det så - och ensamhet är ett val som inte måste leda till tragedi.

2010-04-05 @ 21:46:14
Postat av: emilystrange

Håller med föregående talare. Det finns så många fler alternativ än just kärlekspartner/sambo. Bara för att normen säger att det är det ultimata behöver det inte vara rätt för alla.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback