Vem lyssnar

Några ungdomar kom fram och pratade med mig under slutet av kvällens arbetspass. Jag hade föreläst för dem så de följde min obligatoriska uppmaning att heja och ställa frågor om de vill när de möter mig efter min föreläsning. En av tjejerna gav mig till och med en kram. Vi pratade en stund samtidigt som jag förberedde rapporteringen av kvällstidningarna. Jag frågade hur det var med henne och hon berättade att det inte var så bra. Hon var sviken av den hon älskade och flera av hennes vänner hade tagit liv av sig, hon kände att livet saknade mening. Jag lyssnade på henne och kände hennes smärta. Jag saknade ord så jag lät bli att fylla tomrummet med floskler och tomma ord, lyssnade istället. Hon tackade för föreläsningen som jag haft på hennes skola och tackade för att jag lyssnat på henne. När hon gått tittade jag på högen med kvällstidningar, fyllda med reportage om den senaste dokusåpan och hur 30 kändisar fixar sitt hår. Undrade hur många som lyssnade på tjejen förutom en kille som föreläst på hennes skola och som hon handlade godis av på en fredagskväll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback