Tomt dokument

Jag såg en pjäs i Göteborg häromkvällen och jag har fått möjlighet att skriva en reflektion om pjäsen. I vanliga falla brukar jag inte ha några större problem med att hitta infallsvinklar och jag har oftast lätt för att följa min inre känsla för hur texten ska utveckla sig, men denna gång har infallsvinklarna varit för många och ingen har känts som den rätta. Jag har haft hur många idéer som helst och pjäsen berörde och påverkade mig mycket mer än vad jag förväntat mig. Dokumentet som jag öppnat lyser tomt och vitt, jag har börjat skriva på flera texter men inge har känts rätt så jag har börjat om från början gång på gång. Till skillnad mot dokumentet så är jag inte tom på idéer men ingen känns rätt. Alla känns för djupa och jag kan inte bestämma mig för hur personlig jag ska bli. Har en annan text under bearbetning där jag tänkt vara mer personlig och jag vill inte bli allt för personlig i en kort text, det personliga kräver sitt utrymme för att komma till sin rätt känner jag.

Kommentarer
Postat av: Christian Dahlgren

Haha, den där känslan har jag haft många gånger Åke. Men förr eller senare finner man den bärande tonen. Första, andra och tredje meningen måste klinga rätt. Sen skriver resten sig själv.

Eller så kan man kortsluta processen och skriva mittenpartiet först. Eller slutet - formulera slutsatsen (poängen, punchlinen) som man därefter låter allt leda fram till. Ibland har jag bara kläckt rubrikidén och haft den som förlösande kompassriktning - alternativt bilden som ska illustrera alltihop. Många idéer som ska pressas in är dock inte bra, då knyter det sig gärna. Kill your darlings, bättre att fokusera på en grej och sen brodera utifrån det.

Postat av: J. Åke Englund

Tack för tipsen Christian :) Jag lyckades få till texten, slutet kom först och sedan skrev texten sig själv. Känner mig stolt över att du hittat till min blogg :)Hoppas allt är bra med dig.

/Åke

2009-09-16 @ 23:12:01
URL: http://akeenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback