50 öre

En kund som handlar regelbundet i butiken som jag arbetar känns ofta hotfull mot såväl kunder som oss i personalen. Han har samtidigt en fix idé, han hatar nämligen 50-öringar och han vägrar ta emot 50-öringar. Istället så kräver han att vi ska lägga till 50 öre från kassan så att han slipper få fler 50-öringar. Trött på hans fixa idé och hotfulla attityd vägrade jag att ge honom någon 50-öring när han var inne och handlade under kvällen. När jag vägrade att ge honom någon 50-öring så kröp jag ihop med hela kroppen och undvek hans blick. Jag insåg att jag var räddare än jag först trott och jag insåg också att jag hade säkerligen verkat mer bestämd om jag stått rak och mött hans blick men känslorna tog överhanden. När mannen insåg att han inte skulle få någon 50-öring, varken av mig eller min arbetskompis så sa han med hotfull röst att det kommer att bli annorlunda när han möter oss och vi är ensamma. Inom mig kände jag att den där 50-öringen var dyrköpt för mig och min arbetskompis.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback