Konsten att stå i kö

Vid ett tillfälle när kön i kassan tunnade ut så var det bara en kund som plockade upp sina varor på bandet i min kassa. Kassan mittemot mig var ledig men trots detta ställde sig en kund i min kö bakom den kund som packade upp varor. Killen som satt i den andra kassan visade på att hans kassa var öppen men kunden gjorde ingen min eller gest för att ställa sig i den lediga kassan. Jag kände igen kunden som valde att stå i min kassa trots att det fanns en ledig kassa, han tillhör de mer ”speciella” stamkunderna och har ofta en tendens att prata högt och ljudligt om sina privata åsikter om människor i omgivningen. Jag har fått för mig att han ofta väljer min kassa men jag vet inte om det är så eller om det bara är min upplevelse, men nu valde han min kassa trots att det fanns en ledig kassa och till råga på allt så var den kund som handlade i min kassa väääldigt långsam.
Men han väntade tålmodigt och tyst tills min kund tömt sin korg och böjde sig ner för att ställa sin korg i samma hög som de övriga korgarna och säger han högt och ljudligt: Det är ju så jävla trångt här så jag får ta en annan kassa! Kunden som stod före honom böjde sig nu upp och kände sig med rätta utpekad, och såg aningen chockad ut. Hon tittade på mig och såg frågande ut som om hon frågade mig om han menat henne. Jag skakade på axlarna som för att visa att jag inte förstått vad han menat med sin kommentar. Hon vände sig om och tittade på mannen som återigen ropade ut: Det är så jävla trångt här att man får ta andra kassor! Jag kunde se hur kvinna i min kassa började gråta när hon gick för att packa ihop sina varor. Jag himlade med ögonen mot kvinnan som om för att tyst visa henne att mannen inte var som alla andra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback