To make a difference

Det finns ett engelskt uttryck, to make a difference, som på svenska blir "att göra skillnad". Uttrycket "att göra skillnad" sammanfattar på något sätt den känsla av vad jag vill uppnå när jag gör någonting. För mig innebär uttrycket "att göra skillnad" att man tillför någonting, att något förändras, att man berörs. Jag vill göra skillnad när jag går in i en relation med någon, jag vill göra skillnad när jag arbetar, jag vill göra skillnad när jag föreläser inför en skolklass, jag vill göra skillnad när jag skriver en debattext, jag vill göra skillnad i mitt möte med andra människor. Jag går inte in i en relation eller en uppgift med tanken att jag ska göra skillnad, men jag går in en relation eller uppgift med känslan av att jag vill göra skillnad. Jag söker mig också till personer, uppgifter och relationer som "gör skillnad" i mitt liv. Läser jag en bok så vill jag att den ska påverka mig, utför jag en uppgift så vill jag att den ska tillföra mig något, om jag är i en relation, såväl kärleksrelationer, vänskapsrelationer som arbetsrelationer så vill jag att de om möjligt ska göra skillnad för mig. När jag uppnår en situation, ingår i en relation eller utför en uppgift som gör skillnad för mig eller där jag får utgöra skillnaden så växer och utvecklas jag som människa.


Jag är tacksam för:

·         Lördagens fika med Erik.

·         Kvällens middag och bio med Patrik.

·         När jag får tillfällen till att göra skillnad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback