Dofternas rikedom

Under en stor del av mitt liv har jag levt med ångest över det som varit och med panik över det som komma skall, helt oförmögen att leva i nuet. Att leva på detta sätt med en fot i det förgångna och en fot i framtiden har gjort att jag inte tagit tillvara på livet som jag lever just nu. Men med tiden så har jag släppt greppet om det förflutna, insett att det enda sättet att få en bra framtid är att försöka leva så mycket det går i nutiden. Något jag ofta tänker på är de fem sinnena hörsel, syn, känsel, smak och doft. Sedan jag börjat arbeta i den ICA-butik som jag arbetar i så har jag börjat med en meditativ övning som jag gör när jag arbetar. Jag försöker att vara medveten och verkligen använda mig av mina sinnen, ibland väljer ibland ut ett av de fem sinnena som försöker att fokusera på just det. Dofter till exempel, vissa dofter behövs det ingen större ansträngning för att känna, vissa dofter vill jag helst undvika medan jag vill förstärka andra. En kvinnlig kund har en parfym på sig som jag kan känna innan jag kan se henne i kön. Vad hon inte vet är att jag förknippar den doften med ett medel som morfar och mormor använde i sommarstugans utedass för att få en fräschare doft. Jag kan känna doften av kyckling eller kamben redan när förpackningen ligger på bandet, en doft som får det att vattnas i munnen, särskilt om jag är hungrig. Doften av äldre män som röker mycket får mig att tänka på morfar, i synnerhet om de luktar alkohol i kombination cigarettdoften. När kunder köper färska kryddor fylls luften under några sekunder av basilikans sötaktiga doft, timjans genomträngande doft eller den milda doften av mejram. På en helgkväll kan jag känna en antydan till after shave på uppklädda kunder som ska ut och festa. När det blir korsdrag i butiken under en vårdag och butiken fylls av den friska vårvinden brukar jag blunda några sekunder, ta ett djupt andetag och njuta av fräschheten. Min fokusering och medvetenhet om dofterna omkring mig gör mitt liv rikare.


Jag är tacksam för:

·         Fredriks beröm häromdagen, han strösslar inte beröm omkring sig direkt, så det betyder mycket för mig.

·         Att jag fick besök på jobbet idag av en kurskamrat från kursen Självkänsla nu.

·         Boken "Tisdagarna med Morrie".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback