Konsten att vara snäll

Jag fick dagens ros i Borås Tidning idag. Det var en kund som tappat sina nycklar och jag hade hjälpt henne att leta efter dem. Kunder glömmer saker och tappar allt från nycklar till handskar hos oss nästan dagligen, så jag kan inte dra mig till minnes vem personen är. Men det är kul att få uppskattning. Tänker ofta på saker som medmänsklighet, godhet och vänlighet. Läser just nu boken "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn, när jag köpte boken fick jag kommentarer från folk omkring mig att inte ska jag läsa en bok om att vara snäll, jag är ju redan så snäll. Men konsten att vara snäll är verkligen en konst, något man inser när man läser boken. För mig har snällheten tvärtom varit ett problem. Jag har alltid varit snäll för att jag varit rädd för att såra människor omkring mig. Något som i sin tur inneburit att jag varit otydligt och inte satt gränser vilket i sin tur inneburit att jag hamnat i situationer som jag inte känt mig hemma i och relationer som jag inte känt mig nöjd med. Det är en konst att vara snäll på rätt sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback