Stolthet

Första dagen på jobbet efter att jag fick priset. Blev gratulerad av såväl arbetskamrater som kunder. Många sa att de var stolta över mig. Ordet stolt har jag aldrig känt mig riktigt bekväm med, har inte upplevt att så ofta att någon var stolt över mig när jag växte upp. Och när någon väl sa att jag måste vara stolt så kände jag jämt att de inte skulle säga så om de visste vem jag egentligen var. Har nog tidigare inte förstått hur mycket det påverkat min självkänsla, att hålla min homosexualitet hemlig och uppleva det som något skamligt. Men nu har jag under hela dagen fått höra att folk är stolta över det jag gör, att jag öppet står för vad jag är och jobbar mot fördomar om homosexualitet. När jag gick hem från jobbet hörde jag en kompis stolt säga om sin pappa: Självklart, det är ju min pappa! Den självklarhet, den trygghet och den stolthet han uttryckte i ord och tonfall när han sa detta, så bekväm vill jag vara med ordet stolthet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback