Summan av mina val

I mitt arbete möter jag dagligen hundratals människor. Min förhoppning är att om jag möter dem med ett hej, om jag ser dem i ögonen och ler så speglas mitt bemötande i dem och jag får tillbaka det jag ger dem. Som regel fungerar detta och jag uppskattar att majoriteten av mina kunder säger hej, ser mig i ögonen och ler tillbaka mot mig. Jag möter alla slags människor varje dag och jag studerar dem, funderar på hur de är och varför de är som de är. Varför är vissa glada och bemötande medans andra är sura och avståndstagande. Varför är vissa sura och griniga medans andra är trevliga och positiva. Jag tror att man i mångt och mycket är summan av de val man gjort i livet. Jag tror att vi formas mer av hur vi hanterar det som händer oss och kanske mindre av det som händer oss.

En av mina största rädslor är att bli som de respektlösa, bittra och sura människor som jag dagligen möter i mitt arbete. Antagligen har de steg för steg, val efter val blivit mer och mer respektlösa, bittra och griniga. Antagligen har de själva inte sett förändringen komma och de kanske inte ens är medvetna om hur de uppför sig. För att undvika att min rädsla blir till verklighet så fokuserar jag på att välja respekt, tacksamhet och glädje. Och jag väljer att fokusera på de kunder som säger hej, ser mig i ögonen och ler. De respektlösa, bittra och sura människorna jag möter får tjäna mig som en påminnelse för vad jag inte vill bli.


"Motgången är oftast en förklädd vän. Möt den med tacksamhet, för den ger dig styrka och klokskap"

-Okänd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback