Mmm Marabou

När jag började mitt skift på arbetet idag så var jag så otroligt sötsugen, så jag köpte mig en liten Marabou mjölkchoklad. Jag tog några bitar av den och la ifrån mig chokladkakan på kassadisken och arbetade vidare. Efter en stund ser jag hur en kund som är på väg ut ur butiken tar min chokladkaka, bryter av en bit som hon stoppar i munnen, lägger ifrån sig resten och går ut ur butiken. Jag blev så paff över hur fräck hon var att jag bara kunde skratta åt händelsen och på något sätt så satte den händelsen för tonen på resten av eftermiddagen och kvällen. Kunderna bara vällde in, jag fick gång på gång frågan om det brukar vara så här mycket på fredagar. Jag kämpade på med att  arbeta i två kassor samtidigt, som regel kör jag kassa två som vanlig kassa och tar självscanningkunder  i kassa ett samtidigt. Detta är något som kanske inte är det mest ideala men jag finner det hela utmanande och riktigt roligt så jag lider inte, tvärtom så får jag som regel beröm för min förmåga att köra två kassor och så även ikväll. Men så var det ju det där med chokladkakan...
På något sätt så fortsatte det att hända absurda saker under kvällen. Vid ett tillfälle när jag körde två kassor samtidigt så fick butiken den dagliga leveransen av varor så det fanns ingen reservpersonal att tillgå, naturligtvis börjar det då att hända saker. Hyllan för plastpåsar i kassa fyra rasar ihop med dunder och brak. Kvittoskrivaren i kassa ett slutar fungera vilket gör att den kassan slutar fungera helt och hållet. I nästa ögonblick kommer en kund fram och pekar på en man som precis snattat och är på väg ut ur butiken. Jag känner att det inte är läge att avbryta allt för att jaga en snattare så jag försöker finna ord för att förklara detta för kunden som bevittnat snatteriet. Så jag säger till kunden att jag får "nedprioritera" snattaren på grund av tid- och personalbrist. Men just då handlar en av de andra City-butikernas chefs fru i självscanningskassan och hon uppmanar mig att springa efter snattaren, hon uppmanar mig att be sin man om hjälp då han står utanför butiken. Så jag ropar i högtalarsystemet att jag omedelbart behöver någon till min kassa. Jag springer sedan ut och springer efter snattaren åtföljd av City Knallelands butikschef med hund, vi stoppar snattaren och i samma ögonblick dyker det upp en civil polis som visar som sin polisbricka för snattaren på det där sättet som civilpoliser gör i amerikanska deckare. Jag återgår till arbetet i kassan och efter ett tag kommer två otroligt snygga polismän i uniform in och förhör mig om det som hänt
Vi hann inte ifatt kvällens arbete utan låg rejält efter med allt när butiken stängde men jag har bara haft glada kunder och jag har sällan skrattat så mycket som ikväll. Som sagt var, kvinnan med min choklad satte tonen och genom att se det roliga i vad hon gjorde istället för att bli sur på henne, kanske jag också satte tonen för min inställning till resten av kvällen.

Idag är jag tacksam för:

1. Den civila polisen som ingrep, det gjorde allt lättare.

2. Det vackra höstvädret, hundpromenaderna är ett rent nöje.

3. Att jag träffade Matiss idag, ska försöka få honom att coacha mig i skrivandet.

Kommentarer
Postat av: Annie

Måste även jag berömma dig för hur effektiv du är i självscanningskassan. När du har hand om den behöver man inte vänta inte.;)

2007-10-06 @ 09:41:15
Postat av: Åke Englund

Tack Annie, jag försöker så gott jag kan ;)
/Åke


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback