Allt är som det alltid varit

När jag i lugn och ro tillbringade min lördagskväll med att städa och sortera ut kläder så ringde mobilen, det stod Fredrik mobil i displayen när jag svarade så jag svarade bara hej. Han svarade hej och undrade hur det var med mig? Jag svarade att det var bra och kom ihåg att det han skulle på fest när jag hörde musiken i bakgrunden, han lät lite konstig på rösten men jag antog att han druckit lite och jag hörde honom inte så bra på grund av musiken i bakgrunden och jag hade också på musik i bakgrunden men jag blev mäkta förvånad när han sa spontant att han saknade mig. Fredrik är inte, och har inte varit, bra på att uttrycka känslor i ord under de år jag känt honom, så jag blev mäkta förvånad över vad han sa och att han sa det med sådan känsla och engagemang. Jag svarade att jag saknade honom också vilket är sant, det som är tråkigast med vår vänskap är att det är så lång mellan oss, vi bor i runda slängar 100 mil från varandra. Jag blev naturligtvis glad över att han saknade mig men jag blev samtidigt orolig, hade det hänt något? Han lät så konstig på rösten tyckte jag men jag sa ingenting och han fortsatte och pratade om festen och att jag borde ha varit där. Jag fortsatte och sorterade kläder och funderade på hur jag skulle få plats med alla kläder och om jag skulle rensa lite. Efter en stund i samtalet kände jag att något verkligen inte stämde och det var då det slog mig! Jag pratade inte med Fredrik! Eftersom jag kom på det långsamt lyckades jag hindra mig själv från eventuella utrop och avslöjanden mitt under samtalet. Det var en gemensam vän till oss som lånat Fredriks mobil och ringt från den. Vi pratade vidare en stund innan vi sa hej och han lämnade över telefonen till Fredrik och vi bytte några ord innan vi la på, fann en viss trygghet i samtalets korthet och det faktum att Fredrik påpekade att jag inte slängde kläderna utan lämnade dem till återvinning. Fredrik var sig själv som alltid, fåordig och konkret som hellre handlar än pratar. Allt var som det alltid varit och jag fortsatte och sortera strumpor och vika tröjor en ledig lördagskväll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback