Lilla julafton

En kund, som i vanliga fall är väldigt tyst och försynt, önskade mig en trevlig lilla julafton. Jag, som inte visste vad uttrycket lilla julafton innebar, frågade henne om uttrycket. Hon förklarade att traditionen att fira lilla julafton är en tradition bland finlands-svenskar, att fira en slags julfirande kvällen före första advent. Hon sa vidare att julen är godhetens och generositetens tid, och att hon alltid blir så glad när hon handlar i min kassa, för att jag alltid ger under hela året. Det värmde lite extra då jag lagt märke till henne tidigare men aldrig hört henne prata, hon är en av de där som jag alltid hejar glatt på och som ser mig i ögonen men inte säger något tillbaka. När hon önskade mig en trevlig lilla julafton visade hon mig även att mitt hejande och leende även till dem som inte svarar eller verkar se mig, har betydelse. Så som min kompis Tobias alltid säger: man lär sig något varje dag.
Och idag kvällen före före första advent, även kallad lilla julafton, ska jag dricka ett glas glögg i tacksamhet till kunden som visade mig att varje hälsning, varje leende och varje möte har betydelse.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback