Möten

Jag har en äldre dam som handlar hos mig, hon är 85 år och är helt ensam förutom hennes son som hon inte känner att hon kan prata med. Med tiden har vi börjat prata med varandra när hon handlar hos mig och hon har blivit väldigt fäst vid mig och kommer alltid in och pratar lite med mig när jag arbetar. Ibland skapar vi en trisslott tillsammans och även om vi inte vinner så säger hon alltid att den största vinsten är att träffa mig.
Idag tog jag mig några minuter för att sätta mig ner och prata med henne men det fanns ingen plats att sitta på så vi gick över gatan till busskuren tvärs emot butiken jag arbetar i. Vi satt ner och pratade lite om hur hon mår och hon berättade att hennes son hade åkt bort över helgen för att tälta. I vanliga fall så brukar sonen komma på morgonen och gå en promenad med hennes hund då hon inte orkar lika mycket efter en blodpropp i våras.

Under vårt samtal kom det fram en A-langare till oss. A-lagaren är en stammis i butiken där jag arbetar, på hans sämre dagar är han otrevlig och ibland våldsam. Han snattar regelbundet och jag har tagit honom för snatteri ett antal gånger. En gång när jag tog honom för snatteri blev han våldsam och började slåss med mig. Jag klarade mig undan skador men jag anmälde honom och det gick till rättegång där jag tilldömdes ett skadestånd. Efter rättegången så skrek han alltid efter mig ute på stan att det var jag som satt dit honom och han skrek detta extra ivrigt när han var med andra A-langare. I början kändes det obehagligt men han har slutat skrika efter mig och han har bett om ursäkt i nyktert tillstånd. Men jag har stoppat honom när han snattat ett flertal gånger även efter rättegången så allt är som det alltid varit.
Nu kom han fram till mig och den äldre damen men det var mig han ville prata med. Han sträckte fram sina händer mot mig och de var täckta med blod, det rann blod från munnen på honom och tredagarsstubben i ansiktet var kletig av blodet. Han började prata med mig och till en början kunde jag inte förstå vad han sa. Han var full och han hade svårt att prata på grund av smällen han fått, smällen som fått honom att blöda. Efter ett tag förstod jag att han frågade mig om han skulle polisanmäla den som slagit honom. Jag svarade att jag inte kunde bedöma det och jag kanske inte var rätt person att fråga med tanke på vår gemensamma historia. Han sa att det var på grund av det vi varit med om som han frågade mig. Jag svarade att han skulle göra det som han ansåg vara rätt. Han mumlade något tillbaka som jag inte kunde höra, det rann blod och saliv från hans mun och hans blick blev suddig och avlägsen. Det såg ut som att han inte kände igen mig och han tittade på mig en stund men det såg ut som att han försvann in i sin egen värld, han stapplade bort från mig och jag vände mig mot den äldre damen igen. Hon såg helt livrädd ut och frågade varför han pratade med mig och om jag kände honom. Jag svarade att han brukar handla hos mig. Hon kramade min hand och sa åt mig att vara försiktig. Vi skildes åt och jag gick in och fortsatte att arbeta. En äldre dam, ett affärsbiträde och en A-lagrares liv korsades för några ögonblick innan återgick till vanliga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback