Inspireras av andra

En stamkund som jag brukar prata med lite extra, berättade stolt för mig häromdagen att han fått arbete. Utifrån våra samtal har jag förstått att han varit utan arbete under en stor del av sitt liv och även haft alkoholproblem så jag förstod verkligen hur mycket det betyder för honom att få ett arbete. När han var inne idag så frågade jag om hur det gått med det nya arbetet och han berättade med glädje och stolthet om sitt nya arbete och att han dessutom skulle flytta. Han berättade att han tidigare bott på nedre plan och att han nu skulle flytta till en lägenhet som låg en bit bort men viktigast av allt, lägenheten låg inte på bottenplan i huset. När jag frågade varför det var så viktigt att lägenheten inte låg i bottenplan så berättade han att han slutat dricka alkohol för tre år sedan men att hans lägenhet, på grund av sitt läge och hans historia av drickande, ofta blev en samlingsplats för bekanta som fortfarande var fast i sina alkoholproblem. Och han ville trygga sitt fortsatta liv i nykterhet och att det skulle bli lättare med den nya lägenheten där han lättare kunde styra vilka som besökte honom. Dessutom skulle ordna nya tänder efter en misshandel som han var utsatt för när drack, han tog av sig sin mössa och visade ett ärr och ett djupt jack i skallen som han fått under misshandeln. Att höra hans historia och få höra om hans väg tillbaka till ett liv där han själv har makten, istället för alkoholen, stärkte och inspirerade mig. Inte för att hans livssituation påminner om min utan för hans livsglädje, den tacksamhet han utstrålade och den optimism hans historia gav mig en känsla av att allt är möjligt bara man bestämt sig och gör val som är bra för en själv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback