I Spy

Under tisdagskvällen när jag var inne i Göteborg för att se en film så var jag framme vid biografen 45 minuter innan filmen skulle börja så jag fick lite tid att slå ihjäl innan filmen började. Tvärsöver gatan från biografen låg en Hemköpsbutik som såg ut att vara i samma storlek som den butiken som jag arbetar i så jag bestämde mig för att göra ett studiebesök. Det är någon arbetsskada jag lider av sedan jag började arbeta på ICA för nuförtiden kan jag inte handla i en annan butik utan att observera butikens upplägg, jämföra med min butik, leta efter idéer som jag kan ta med mig hem. Och framför allt så iakttar jag personalens sätt gentemot mig som kund. Väl inne i butiken gick jag en runda och iakttog allt från detaljer i hur varorna exponerades till personalens kläder och om de initierade ögonkontakt med mig som kund. Jag passade även på att ta kort lite i smyg med mobiltelefonen. När jag tog kort med mobilen så gav den från sig ett klickljud som från en riktig kamera så mina försök att vara diskret gick om intet. En äldre kvinna med käpp och framåtböjd kropp kom fram till mig, tittade på mig med kisande ögon och viskade något till mig. Jag fick böja mig fram för att höra vad hon och till slut så hörde jag vad hon frågade men jag kunde inte tro mina öron. Hon frågade mig om jag var en spion. Hon såg fullt allvarlig ut så jag tittade mig omkring som om för att se till så att ingen hörde oss, böjde mig ner så att jag kom nära henne och nickade allvarligt när jag svarade att det stämde. Kvinnan tittade sig allvarligt omkring och tittade allvarligt på mig samtidigt som viskade att hon förstod och att det var vår hemlighet. Hon tog sin korg med varor och fortsatte att handla och jag smög ner min mobiltelefon i fickan samtidigt som jag försökte lista ut om hon var allvarlig eller om hon skämtade med mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback