Min andra identitet

När jag var i tjugoårsåldern så ändrade jag mitt namn från Per-Åke till James Åke, i praktiken innebar detta att jag till vardags gick från att kalla mig Per-Åke till att bara kalla mig för Åke. James var mer ett infall när jag var på skattemyndigheten för att ändra mitt namn och jag använder mig inte av James till vardags. Men det har blivit så att jag kallar mig för James när jag är på utlandsresor och i synnerhet när jag har varit i USA, James är enklare att uttala för engelsktalande personer medans Åke i stort sett är omöjligt för dem att uttala. När jag varit i USA de tre senaste åren så jag varit där under en månad i taget så det har till viss del inneburit att jag glidit in i en annan identitet då jag under mina resor använt mig av ett engelskklingande namn, talat engelska, läst böcker och tidningar på engelska och efter någon veckas vistelse även börjat drömma på engelska. Nu när jag läst om en bok som jag fattade tycke för under min senaste resa så påminns jag inte bara om denna resa utan också om denna min andra identitet då jag ser författarens signering av min bok: To James, Enjoy the book, Nick


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback