Kampen för frihet

När jag skulle tvätta kläder idag så hade en humla förirrat sig ner till tvättstugan i källaren. Jag kom att tänka på den instängda humlan i Cancerfondens reklam, på samma sätt som humlan reklamen finner sin frihet när ett fönster öppnas så ville jag ge denna humla friheten åter. Jag letade efter något att schasa ut humlan med och hittade en inplastad beskrivning till torktumlaren, jag viftade så gott jag kunde med det inplastade pappersarket men humlan drogs mot lysrörsbelysningen så allt jag lyckades med var att få en del av armaturen att lossna och falla ner i golvet med ett brak som ekade längs källarkorridorerna. Efter en stunds kamp med humlan gav jag upp och släckte i tvättstugan i förhoppning om att humlan skulle ha landat på något mer lättåtkomligt ställe när jag kom tillbaka.
Och när jag kom tillbaka till tvättstugan igen så låg humlan på golvet, när jag skopade upp den på den inlastade beskrivningen till torktumlaren så tycktes den vara så utmattad av vår tidigare kamp att den gav upp och lät sig fångas. När jag gick och släppte ut den i frihet igen så fann den sig däremot snabbt och lyfte mot himlen utan tvivel. Humlans kamp fick mig att fundera, kan det vara så att vi dras mot ett ljus som vi tror är friheten i våra liv men som egentligen är något falskt, och kan det vara som med humlan jag släppte ut, att man kan finna friheten i sitt liv genom att ge upp och tillåta sig hjälpas?


Kommentarer
Postat av: Helen

Mycket tänkvärt, Åke.

2009-07-20 @ 09:41:15
Postat av: Anonym

Tack Helen ;)

2009-07-21 @ 00:07:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback