Tillägg på drömlistan

När jag satt på tåget till Göteborg för att se dagens film på Göteborgs filmfestival så insåg jag att filmen jag skulle se var en dokumentärfilm. Insikten gav inga höga utslag på den inre glädjeskalan då jag hellre legat kvar i sängen istället för att se en italiensk dokumentär filmad med en skakig handkamera, men jag hade tagit mig upp och satt på tåget så det var bara att bita i det sura äpplet. Väl framme så gav inte heller den nedslitna biografen några höga utslag och för att toppa det hela så visades en riktigt dålig kortfilm innan huvudfilmen. Efter allt detta så började huvudfilmen. Och, den visade sig vara riktigt bra. Efter filmen visade det sig att filmens regissörer svarade på frågor från publiken. Detta är något som jag varit med om på filmfestivaler i USA men aldrig i Sverige, och det tillför filmen extra dimension. Dagen tog en oväntat positiv vändning och jag bar med mig filmen i tankarna under resten av dagen, efter ett tag insåg jag att filmen påverkat mig på samma sätt som dansföreställningen som jag såg i höstas. Jag funderade på vad som band samman min upplevelse av filmen och dansföreställningen och jag insåg att det dokumentära inslaget påverkat mig starkt. Och så slog det mig. Jag vill göra en dokumentär. Direkt började tankarna började mala och jag planerade ämne och idé. Och naturligtvis skrev jag upp det på min drömlista.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback