Fin i kanten

På bussen hem från Göteborg hamnade jag framför ett sällskap som pratade högt och ljudligt. Samtalsämnet var språk och ord och de hade en gemensam vän som ofta använde sig av fina ord som de inte förstod. Jag själv älskar ord i alla dess former även om jag inte vill använda mig av fina ord för att göra mig märkvärdig så jag lyssnade lite extra på deras samtal. Och någonstans under samtalet så satte man ord på den gemensamma vännen utifrån att han använde sig av svåra och fina ord för att göra sig märkvärdig. Deras vän var lite gay. Jag undrade för mig själv om deras definition på en homosexuell person, någon som är gay, är att han är märkvärdig eller försöker att göra sig märkvärdig. Det är lustigt hur mycket som förknippas med homosexuella och det gör mig nyfiken. Hur uppstår kopplingen mellan homosexuella och någon som försöker göra sig märkvärdig genom att använda sig av svåra och fina ord? Finns det någon verklighetsanknytning eller är det bara taget ur luften? Kan det vara så att homosexuella med låg självkänsla använder sig av fina och svåra ord för att på sätt göra sig märkvärdiga och överkompensera bristande självkänsla? Det var en ny och intressant fördom/generalisering i alla fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback