I Guds namn

Jag förstår till fullo hur stor nytta Frälsningsarmén har gjort genom sitt arbete. Men samtidigt har de en uttalat negativ syn på homosexuella och homosexuella får inte ha ansvarspositioner inom Frälsningsarméns organisation. Detta är något som jag funderat på varje jul då Frälsningsarmén står i olika köpcentra för att samla in pengar till sin verksamhet. Jag har länge funderat på att skriva en debattartikel om vad man stöder om man väljer att ge sina pengar till Frälsningsarmén istället för någon annan organisation.

I dagens Borås Tidning var det en intervju med kårledaren Berit Johansson om hennes arbete med att få en dalande församling på fötter. I intervjun skyller hon en mörk framtid på bland annat att "homosexualiteten omhuldas". När jag läste texten så väcktes idén om att skriva en text om deras negativa syn på homosexuella åter. Väl på arbetet var det en kund som kom fram och pratade med mig om hur hemskt det var att läsa om Frälsningsarméns syn på homosexuella. Jag kunde inte göra annat än att hålla med kunden.


Kommentarer
Postat av: Benny

Tjena! Det är så typiskt en för en förlegad org. som pga att dom ej hängt med i tiden och förnyat sig skyller det på homosexuella. Tack gode gud att det är en utdöende org. Ha de bra!

2008-09-29 @ 05:58:15
Postat av: Åke Englund

Hej Benny!

Jag kan inte annat än instämma :)

/Åke

Postat av: Torbjörn

Åke,



Naturligtvis har jag full förståelse för om du reagerar över den homfoba inställning som uppenbart Berit Johansson och hennes gelikar i Svenska Frälsningsarmén ger uttryck för.



Dock hoppas jag verkligen att du är medveten om att Frälsningsarmen och Svenska Frälsningsarmén är två helt skilda samfund som verkar oberoende av varandra. Tycker att du bör understryka detta i ditt blogginlägg då det inte framgår med önskvärd tydlighet.



F.ö. kommer jag att fort sätta att stödja Frälsningsarmén och dess ovärdeliga arbeta för SAMTLIGA svaga och utsatta människor i vårt samhälle.



/Torbjörn

2008-10-01 @ 00:26:02
Postat av: Åke Englund

Hej Torbjörn

Tack för din kommentar, och tack för att du läser min blogg. Jag uppskattar alla läsare.

Jag har skrivit ett inlägg där jag förtydligar mig själv.

Hälsningar

/Åke

2008-10-02 @ 00:53:13
URL: http://akeenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback