Ett förtydligande

Jag har fått en kommentar till ett av mina inlägg här på bloggen. Jag tycker att kommentatorsfunktionen är en viktig, intressant och rolig del av bloggandet så jag uppskattar era kommentarer. Inlägget jag fick en kommentar till var "I Guds namn". Torbjörn, som skrivit kommentaren, tyckte inte att jag varit tydlig i mitt blogginlägg så jag förtydligar mitt inlägg lite här:


•Berit Johansson från Svenska Frälsningsarmén skyller "mörka framtidsutsikter" på att homosexuella "omhuldas". Omhulda betyder vårda, beskydda och värna om. Följaktligen tycker Berit Johansson att om man vårdar, beskyddar och värnar om homosexuella så går Sverige en mörk framtid tillmötes. Hennes homofobiska uttalande osar skam- och skuldbeläggande, något som jag ville förmedla i min text.


•Svenska Frälsningsarmén och den mer kända Frälsningsarmén är två helt skilda samfund som är verkar helt oberoende av varandra.


•På Frälsningsarméns hemsida kan man klart och tydligt läsa följande: Frälsningsarmén anser att homosexuella handlingar strider mot Guds avsikt med människan, liksom partnerskap eller äktenskap mellan homosexuella. Enligt mitt sätt att se det så är det bara en gradskillnad mellan Svenska Frälsningsarméns åsikter förmedlade genom Berit Johansson och Frälsningsarméns åsikter förmedlade genom deras hemsida. Synen på homosexuella är detsamma.


•Om man som dessa organisationer har dessa åsikter, då arbetar man INTE för samtliga svaga och utsatta människor i vårt samhälle.


•Frälsningsarmén (och Svenska Frälsningsarmén?) har gjort, och gör, ett stort arbete för många av samhällets utsatta. Men, om man väljer att ge pengar till dessa organisationer så bör man känna till att de aktivt för fram dessa åsikter. Om man själv är homosexuell. Om man har en familjemedlem som är homosexuell. Om man har en arbetskamrat som är homosexuell. Om man har en vän som är homosexuell. Om man tycker att homosexuella ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Då bör man känna till vilken människosyn dessa organisationer har. Då kanske man bör tänka över till vem man ger sina pengar.


Detta var vad jag menade i mitt blogginlägg, hoppas att jag varit tydlig nog.

/Åke


Kommentarer
Postat av: jenny

Hej! Apropå "frälsis" kan jag berätta en lite historia.En av mina arb kamrater är bög och en annan var väldigt aktiv inom frälsis. Killen som var bög hade precis börjat jobba hos oss. Alla gillade honom ,han var snäll och rolig o trevlig.

När vi efter att han jobbat hos oss i två veckor gick ut och åt julbord så berättade han helt öppet och okomplicerat att "jag är homosexuell". Inget med det tyckte vi. Han var ju lika underbar för det!Men vår arbetskompis som var aktiv soldat i frälsis hon reste sig upp och gick i från bordet när hon fått veta. Hon hatade honom efter det...

Så kan det vara. Alla är lika inför Gud heter det ju, men tydligen inte eller?

2008-10-02 @ 15:48:44
Postat av: Åke Englund

Hej Jenny!

Tack för din historia. Tråkigt nog så visar den på hur religionen kan från kärleksfull till hatfull.

/Åke

Postat av: Torbjörn

Mycket tråkigt och upprörande att ta del av den historia från verkligheten som Jenny beskriver. Självklart tar jag som avstånd från dess inhumana och inskränkta åsikter och handlingar, trots min för övrigt positiva inställning till Frälsningsarmén.



Jag vidhåller dock att Frälsningsarmén i det stora hela är en ovärdelig hjälp och en stor välgörare för utsatta och utslagna människor i den svenska samhället.



/Torbjörn



2008-10-04 @ 20:39:36
Postat av: Åke Englund

Hej Torbjörn!



Jag håller med dig om att Frälsningsarmén i det stora hela är en ovärderlig hjälp för många människor, jag hoppas att om jag belyser det som är mindre bra så kanske de åtminstonde ser över hur de uttrycker sig gentemot homosexuella. Jag är positiv och tror att en förändring är möjlig.

2008-10-08 @ 22:49:11
URL: http://akeenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback