Tankar kring lycka

Jag har funderat mycket kring lycka, vad är lycka för mig? Vad ger lycka? Vad ger lycka för ögonblicket och vad ger lycka som blir mer långvarig och djup? Särskilt när jag har rest och sett andra länder och andra människors liv så jag ifrågasatt vad som gör mig lycklig. Resandet har gett mig perspektiv och insikt, i synnerhet då jag rest under längre perioder och inte bara vistats i turistområden utan färdats med lokala färdmedel och försökt att äta och bo utanför de tillrättalagda turiststråken. Under mina resor till såväl Asien som Sydamerika har jag blivit berörd, och tillåtit mig att bli berörd över det jag sett och mött. Men även här hemma så funderar jag mycket över hur jag lever och vad jag gör för att må bra och för att uppnå någon form av lycka. Jag vrider och vänder på begreppet lycka, diskuterar med andra och ibland börjar jag tvivla på mina teorier, mina slutsatser. Men så när jag själv börjar känna mig vilsen och osäker i mitt sökande så snappar någon i min omgivning upp vad jag har sagt och bekräftar att mina tankar och idéer inte är så knepiga. Senast idag satt jag och pratade kring ämnet lycka med en vän som jag var ute och fikade med. Min teori som jag nu hade börjat tvivla på, eller kanske inte tvivla men jag började känna mig osäker på, går ut på att den lycka vi/man/jag upplever baseras på värderingar, upplevelser eller handlingar är större och mer långlivad än lycka som baseras på att exempelvis köpa sig saker. Jag kände mig långt ifrån färdig med min tanke kring värde/upplevelse/handlings-baserad lycka när min vän helt plötsligt säger att hon funderat på det som jag pratat om ett tag och att hon faktiskt håller med mig och att hon nu mer letar efter upplevelser än vad hon letar efter den senaste handväskan eller nya skor. Vi diskuterade en del kring min teori och hennes bekräftelse av att mina tankar var intressanta stärkte mig i mitt formulerande av vad som ger, åtminstone mig, bestående och långvarig lycka.


Kommentarer
Postat av: Melissa

Tror du har rätt... lycka beror på vad vi värderar som lyckosamt... jag fick änglabarn, är det tragiskt eller underbart med två små skyddsänglar... jag vet inte. olika varje dag, olika värderingar varje dag.

Postat av: Benny

Lyckan kommer, lyckan går och tur är nog det. Det är omöjligt att köpa eller konservera den. Alla söker väl evig lycka på ett eller annat sätt. Men frågan är vad man sökt om man funnit den, eller hade man nöjt sig med det? Ha de!

2008-11-23 @ 06:08:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback