Syfte och mening

Jag vet om att jag har en tendens att fundera lite mycket på livets mening, huruvida jag är nöjd med det liv jag lever och vad jag egentligen vill göra för att mitt liv ska ha mening. Jag tror inte att man föds med ett förutbestämt syfte men jag tror att man kan finna sin egen mening, sitt eget syfte. Jag tror också att det är olika viktigt för olika människor att finna sitt eget syfte. För mig är det av yttersta vikt att jag får känna att mitt liv har ett syfte, att jag känner att jag får göra något som har en djupare mening för mig.

Häromdagen var det en kvinna som handlade i min kassa. Vi känner varandra sedan tidigare och brukar småprata med varandra. När hon handlade av mig häromdagen så frågade jag om det hade hänt något då jag inte hade sett henne på ett tag. Hon berättade då att hon haft en hjärtinfarkt och legat på sjukhus men att hon mådde bättre nu. Hon berättade vidare att alla hennes syskon hade dött i hjärtinfarkt och att hon därför visste att hon också kommer att dö i hjärtinfarkt. Samtidigt som det kändes så mörkt och deprimerande att höra henne berätta om vad som hänt så tittade hon mig djupt i ögonen, jag nästan se hennes ögon glöda och sa hon med den mest bestämda och kraftfulla röst jag någonsin hört: Jag vill inte dö, jag vill leva! Det finns mycket kvar att se och så mycket att göra. Jag vill leva!

Den känsla hon utstrålade, den kraft som hennes röst var fylld av och den glöd hennes ögon utstrålade, så vill jag känna inför livet och det som jag sysslar med. Så vill jag uppleva livet, så vill Jag känna inför syftet och meningen med mitt liv.


Kommentarer
Postat av: Benny

Hej! Känner igen mig i din beskrivning av vikten med syfte , men kan också bli irriterad på andra som inte gör något med sitt liv. Den sk "bryr mig inte" stilen. Jag vet, det är deras liv men det berör mig när folk ger upp. Ha de!

2008-11-20 @ 06:51:58
Postat av: Anonym

Tjena Benny! Tro mig, jag kan bli lika irriterad. Och visst är det deras problem men man blir som sagt var berörd när man ser människor som gett upp, det finns alltför många som gjort det.

2008-11-23 @ 00:32:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback