Minnen från gånga jular

När jag stod i kassan i dag så var det en kvinna i min kö som log mot mig och sa att jag får hålla i julklapparna hårdare i år. Jag kände mig och såg säkert frågande ut så hon la till att jag skulle hålla hårdare i mina julklappar så att ingen tar dem ifrån mig i år igen. Då kom jag ihåg vad hon menade. På julafton förra året så blev jag av med en påse med julklappar som jag lät stå utanför min port när jag gick längs gatan med hundarna. Jag skrev ett inlägg om det här på bloggen och tyckte att inlägget blev så bra att jag skickade in det till Borås Tidnings insändarsidor. De hade inte tagit in mina föregående insändare så jag skickade mest in texten för att testa och se om jag var "portad" på insändarsidorna för att jag skrivit för mycket. Och jag har nog aldrig varit med om att en insändare berört så många, som dessutom berättat det för mig. Och kvinnan i kassan var uppenbarligen en av dem. Och hon kom ihåg det nu nästan ett år senare. Jag log och sa att i år ska jag hålla i mina julklappar.

"Efter att jag hade arbetat på julaftonen skulle jag fira jul med en arbetskompis. När jag väntade på henne gick jag längs Allégatan med mina hundar i väntan på att min arbetskompis skulle hämta mig. Jag hade en papperskasse med saker jag skulle ha med till julfirandet, för att slippa bära på kassen ställde jag den utanför min trappuppgång och gick med hundarna längs gatan och gick över övergångsstället och gick tillbaka längs Allégatan på motsatta sidan. Jag gick aldrig längre från kassen än 50 meter, men jag litade på mina medmänniskors samtidigt som gatan nästan var tom på människor. Men jag höll inte ögonen på kassen varje sekund och under några få sekunder när jag vände bort blicken tog någon tillfället i akt och stal kassen. Kassen innehöll de julklappar jag skulle ha med mig till julfirandet, kassen innehöll tuggben som mina hundar skulle få för att även de skulle vara delaktiga i julfirandet och slutligen innehöll kassen några cd-skivor med julmusik. Någon stal de gåvor jag köpt för pengar jag arbetat ihop, någon stal de gåvor jag slagit in med glädje över att få ge bort dem. Någon stal de tuggben jag köpt för pengar jag arbetat ihop, någon stal det jag köpt till mina hundar. Någon stal skivor jag köpt för pengar jag arbetat ihop, någon stal musik som jag skulle ha för att få stämning på mitt och mina vänners julfirande. I denna tid av stämningsfyllda tid av gåvor och glädje stal någon de gåvor jag skulle ge bort, någon stal stämningen och någon stal glädjen jag skulle skänka mina hundar. Julen denna tid av gåvor, stämning och glädje..."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback