"Har du en cigg!"

Jag har låtit texten till sommarradioprogrammet vila och mogna under tiden i Kanada men nu har jag mindre än två dygn på mig att skriva färdigt. Innan jag skulle börja med skrivandet tog jag mig en promenad för att vakna till efter att ha arbetet kväll, den varma vårdagen till trots så var det en kylig kväll så jag tog på mig en varmare jacka till promenaden. När jag går allégatan fram så möter jag en kund från jobbet, han är inte en av de trevligare kunderna och har för vana att ta påsar utan att betala för dem, samtidigt som han skäller på kunder som han anser vara för långsamma. Nu kommer han stapplandes mot mig och skriker att han vill ha en cigg, han verkade alkoholpåverkad till sättet och hans klädsel bekräftar min teori. Han är endast iklädd t-shirt, kalsonger och strumpor. Jag säger att jag inte har några cigaretter och knäpper de sista knapparna i jackan. Vet inte om jag fryser för att jag tänker mig hur kallt det måste vara att gå utan skor och byxor, eller för att jag inte hade knäppt min jacka. Hans stora problem verkar inte vara kylan utan suget efter en cigarett. Jag vänder mig och ser honom fortsätta gatan framåt tills han tar av runt hörnet och försvinner.


"Whisky är bra mot ormbett och därför bör den aldrig saknas i ett sovrum"

- Brendan Behan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback