Irriterande avslut

Tillbringade den varma söndagskvällen med en vän, vi delade en måltid på en av stadens uteserveringar och avslutade kvällen med ett biobesök. Såg en film som var baserad på en historia av Stephen King, har alltid varit svag för hans historier, det är något med hans skildringar av den amerikanska småstadsmentaliteten som tilltalar mig. Som så ofta så blev jag besviken på filmens monster, man fick se dem ovanligt tidigt i filmen och jag skräms mer av det okända än det kända. Dialogen och skildringen av dynamiken i en grupp som är utsatt för en yttre fara var bra skildrad och väckte mycket tankar mitt i det skrämmande. Men så kom slutet på filmen och hela filmen ändrade stil de sista tio minuterna, den bytte musikstil och fart, den blev vacker på ett konstigt sätt och slutet var ett av de mest deprimerande jag varit med om. Väl hemma letade jag upp novellen som man baserat filmen på men nu ligger boken här framför mig på bordet, jag funderar för mig själv om jag sökte bara upp novellen för att jag vart så besviken på slutet? Ska jag låta filmen vila inom mig innan jag läser novellen? Eller ska jag till och med ställa tillbaka boken och låta tiden bestämma om jag överhuvudtagen kommer att läsa novellen? Det grämer mig att jag tog åt mig så av filmens slut.


"Vår räddning och vår undergång finns inom oss."

- Epiktetos


Kommentarer
Postat av: Patrik Karlsson

Rent spontant så funderar jag på om det inte är "dimman" du sett, månne? Gillar hans stil att skriva, speciellt hur han beskriver personer och dialogerna, sen att de försöker göra "monster" av alla hans böcker blir bara blaha blaha.



Sen är det sant som du säger, man skräms mer av det man inte ser än det man ser och det är DET som Mr. King har fattat men inte de som väljer att göra filmer baserade på hans böcker.



Det finns inget som kan skrämma en så mycket som våra egna fantasier och villfarelser.......



(Sen är verkligheten iofs en mycket skrämmande plats det också men men)

2012-03-01 @ 18:30:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback