Fylld av något större och starkare

Jag stoppade en snattare en kvart innan butiken skulle stänga för dagen. Det var en a-lagare och det var inga tvivel om att han hade snattat. När jag stoppade honom så nekade han helt till mina anklagelser men jag stod på mig, hotade med att ringa polisen om han inte erkände och lämnade ifrån sig det han tagit. Jag hade ingen som helst avsikt att ringa polisen, de skulle aldrig ta sig till butiken innan vi skulle stänga och vad skulle hända förutom att han skulle bli anklagad för snatteri och på sin höjd bli tvungen att sova ruset av sig i någon fyllecell. Jag stod på mig och hotade med att ringa polisen. Han nekade och försökte ta sig förbi mig och ut genom butiken. Jag ställde mig i vägen för honom och fylldes av den där känslan som jag erfarit när man hotat mig med stryk för att jag är homosexuell. En känsla av irritation för att jag vet att jag har rätt, en känsla av att fyllas av en styrka som jag inte känner i vanliga fall. Det känns som att jag fylls av något större och starkare än mig själv. Och hittills har det fungerat för mig. Såväl med snattare, som med män(niskor) som är fyllda av hat och rädslor som de försöker ta ut på mig. Jag konfronterade snattaren med samma mantra om och om igen: Ge mig det du snattat och lämna butiken annars ringer jag polisen. Till slut gav han med sig och lämnade ifrån sig det han tagit och när jag försäkrat mig om att han inte hade något mer på sig. I samma stund som mannen gav ifrån sig varorna gick en stamkund ut bredvid oss samtidigt som hon önskade mig en trevlig semester och jag kände hur mycket jag förtjänade lite ledighet.


"Efter väl förrättat arbete är vilan angenäm."

- Marcus Tillius Cicero


Kommentarer
Postat av: Helen

Bra gjort Åke! Ta nu din välförtjänta timeout från Sverige och snattarna och njuuuut!

2008-06-09 @ 11:58:47
Postat av: Ake Englund

Hej Helen!

Timeoutar for fullt i San Francisco :)

Take care

/Ake

2008-06-17 @ 06:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback