Biblioterapi

När jag växte upp så läste jag mycket, i mångt och mycket sökte jag efter homosexuella skildringar men dessa var få. Under alla år som jag har föreläst för ungdomar så jag har vävt in som exempel att jag sökte böcker med homosexuella rollfigurer. Dels för att det var så och dels för att ge de jag föreläser för verktyg att själva hitta förebilder, samtidigt som jag gör det på ett inte alltför uppenbart sätt. På ett inte kanske alltid medvetet plan så har jag använt böcker som identifikation, identitetssökande och terapi. Och detta är alltså något som jag gjort och lärt ut i decennier. Och det var lite av detta som min senaste artikel på Borås Tidnings kultursidor handlade om.
Så häromdagen kom en kund och ville prata med mig, jag antog naturligtvis att det gällde något som hade med mitt arbete att göra men det visade sig att det gällde min artikel. Han arbetade på något sätt med Högskolan i Borås och de hade nyligen haft en föreläsning och biblioterapi, ett nytt sätt att arbeta med böcker och identifikation Och han tycket att min artikel belyste detta på ett bra sätt och vi hade ett både långt och djupt samtal mellan hyllorna på ICA.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback