Har du någon vän lille vän

Häromdagen mötte jag en bekant som också är homosexuell, vi pratade ett tag och under samtalet nämnde han en tidigare relation och han kallade honom för sin "kompis". Ibland när jag möter folk som inte känner mig såväl, till exempel när jag möter kunder genom jobbet, brukar de fråga mig om jag inte har någon "vän". Jag kan irritera mig enormt på de ordval man gör, såväl heterosexuella som vill väl, som vi själva som inte kan använda oss av tydliga ord utan gömma oss bakom omskrivningar. Samtidigt vet jag så väl att det kan vara svårt att hitta "rätt" namn då pojkvän kan kännas som att det "tillhör" tonåringar, min man kan kännas som att det "tillhör" ett äktenskap, min sambo "tillhör" de som bor ihop med någon, min partner "tillhör" typ polismän i amerikanska deckare?

Själv är jag enbo, eller hundbo kanske?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback