De 3 vanligaste fördomarna just nu...

Jag skulle vilja påstå att det finns positiva och negativa fördomar. Det låter kanske konstigt för en del och helt otänkbart för andra men jag vill ändå påstå att så är fallet. Negativa fördomar är naturligtvis de fördomar som påverkar en person eller grupp negativt, men sedan finns det fördomar om att en person eller grupp är på ett visst positivt sätt utifrån förutfattade meningar. Två av dessa positiva fördomar som finns om homosexuella är att vi är så snygga och att vi är så trevliga. Min personliga erfarenhet är att vi varken är trevligare eller snyggare än heterosexuella utan som oftast är som med de flesta fördomar så är vi alla bara människor, trevliga eller otrevliga, fula eller snygga. Skulle jag ge mig på ett försök till analys så kan jag tänka mig att det har varit mindre förbjudet för homosexuella män att syssla med yta eller utseende än vad det varit för heterosexuella killar, och om man tänker mer på yta och utseende så kanske man upplevs som snyggare, men man kanske bara är mer medveten och agerar därefter. Homosexuella kan generellt ha tänkt steget längre då man genomgått komma ut-processen och därför mognat som människa så att de därför agerar trevligt. Men också detta är något individuellt då jag mött min beskärda del av otrevliga homosexuella som inte tycks ha tagit till sig de positiva möjligheter komma ut-processen kan innebära i mognad och utveckling. Men som sagt var, det är nog procentuellt lika många otrevliga och trevliga bland heterosexuella. Likväl vill jag påstå att detta är en av de positiva fördomar som jag stöter på regelbundet. Den tredje vanligaste fördomen just nu är att så många är homosexuella. Varje ny kändis som kommer ut, varje person i min omgivning som mina kompisar förstår är homosexuell får dem att utbrista: Det finns sååå många homosexuella!


Kommentarer
Postat av: Fredrik

visst är det vackert?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback