Releasefest för "Kaktus - Det Kunde Varit Vi"

Releasefest för "Kaktus - Det Kunde Varit Vi"

Jag var på releasefest för bandet Kaktus, www.kaktusband.se, i lördags. Patrik som är arbetskompis och en av mina bästa vänner, är gitarrist i bandet och hade bjudit in mig. Kvällen var jättetrevlig och det var första gången jag hörde dem spela live, bandets musik ger en känsla av sensommarkväll, grillfest och nätter utan slut. Något man saknar under mörka, regniga och håglösa novemberkvällar. Kvällen var trevlig och stämningen var lättsam men jag råkade ut för en händelse i början av kvällen som lade sordin på stämningen. När Patrik visade mig runt i lokalen satt det 2 tjejer och diskuterade någonting som slutade med orden: jävla bög! Både Patrik och jag tystnade en stund och tjejerna lämnade rummet i fortsatt samtal med varandra. Jag visste inte om jag hört rätt, om jag hört bögjävel eller jävla bög och jag var inte på humör att försvara, förklara och diskutera homosexualitet heller. Vissa dagar orkar man, andra inte. Jag visste heller inte om Patrik hade hört något och det var ju ändå Kaktus och Patriks kväll, jag hade helt enkelt inte ork och lust att diskutera det hela och det fanns heller inget som pekade på att det handlade om mig. Inte för att det blir mindre fel om det handlar om någon annan eller om de ”bara” använde ordet bög som ett allmänt nedsättande ord. Tvärtom så känner jag att jag har en moralisk skyldighet att agera, men vissa dagar så orkar man inte. Jag är inte bara homosexuell, jag är människa också. Utan att gömma, dölja eller på något sätt förminska mig valde jag att undvika att prata om homosexualitet under kvällen, något som annars är så gott som oundvikligt på fester, det är ju ett tacksamt ämne och jag ställer villigt upp och pratar och svarar på frågor om homosexualitet. Jag ska erkänna att efter alla så njuter jag fortfarande av uppmärksamheten. Senare under kvällen kom jag i samtal med Patrik som tog upp det som hänt tidigare under kvällen. Han sa att han känt sig olustig när det hände och att det kändes jobbigare med tanke på vår vänskap och han såg annorlunda på det hela mot vad han gjort tidigare när han inte haft någon homosexuell som vän, vi diskuterade händelsen ett tag och kom bara fram till att det var en olustig situation. Vad jag upplever som positivt är just att min öppenhet har skapat ett ifrågasättande av attityder, ifrågasättande är ett första steg mot förändring.

Kommentarer
Postat av: benny

Tyvärr tror jag att det ni fick uppleva är något av medaljens baksida av att vara offentlig. Kan tänka mig att din öppenhet retar många inkompententa individer. Det bästa är nog att skaka av sig det,och gå vidare. Lätt att säga, eller hur?

2006-11-21 @ 11:20:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback