Radiodrömmar

Radiodrömmar

I december är det 10 år sedan jag flyttade från Eskilstuna till Borås och jag har under dessa 10 år föreläst på skolor i Sjuhärad. Jag tror att jag har föreläst på Tullengymnasiet sedan 1997, vilket gör att det blir jubileum i år. Något som jag märkt under dessa år är att jag når fram till såväl ungdomar som vuxna med min berättelse, den skapar igenkänning och medkänsla hos de jag föreläser för och jag kan själv förundras över detta. Men jag tror att en del av ”hemligheten” ligger i att jag på ett personligt sätt berättar om hur det är att vara människa, jag visar att jag är som vem som helst. Jag har samma rädslor, drömmar och förhoppningar, samtidigt som jag är homosexuell. Alla som varit osäker, känt sig utanför, varit kär eller bara kämpat för att vara sig själv trots att omgivningen tycker att man ska vara som de förväntar sig, kan ta till sig min berättelse.

 

I somras lyssnade jag på Radio Sjuhärads egen variant på sommarpratare, de hade en person i veckan under sommaren, som valde musik och pratade på samma sätt som de vanliga sommarpratarna gör. Jag tände direkt på idén och sedan dess har jag närt en dröm om att få göra samma sak men inte riktigt tagit det på allvar. Efter lektionen på Bodaskolan känner jag dock att denna dröm fått än mer näring och jag har lyft iden bland lite folk i min omgivning och alla tycker att det är en jättebra idé. Än så länge bara en dröm men jag har saker att säga, måste dock erkänna att jag inte kan med att bara klampa in på Radio Sjuhärad och säga att jag vill sommarprata i radio så frågan som återstår är: hur blir man sommarpratare på Radio Sjuhärad? Hur uppfyller man radiodrömmar?


Kommentarer
Postat av: Benny

Kul att du uppskattar mina kommentarer, tyckte väl bara att det blev lite mycket med tanke på att vi ej känner varandra. Så jag hoppas du ej tar illa upp om jag fortsätter skicka. Bra idé med radion för den når alla åldersgrupper.

2006-11-28 @ 12:19:25
Postat av: Åke Englund

Hej Benny
Klart att jag inte tar illa upp, tvärtom, dina kommentarer motiverar mig. Och jag jobbar vidare på det här med sommarpratare, alla tips uppskattas.
/Åke

Postat av: Anna

Skulle tycka att det vore mycket intressant att få höra dig på radio. Är imponerad av din blogg och tycker att det är mycket intressant att läsa. / Kram Anna

2006-12-01 @ 00:00:26
Postat av: Åke Englund

Tack Anna!
Jobbar med lite folk jag känner och försöker genom mitt nätverk se om jag kan få upp Radio Sjuhärad för mig.
Ha det bra
/Åke

2006-12-05 @ 23:34:12
URL: http://akeenglund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback