Homofobi

Homofobi

Jag har blivit inbokad som föreläsare på Bodaskolan här i Borås, till skillnad mot i vanliga fall ska jag föreläsa om homofobi istället för homosexualitet. Har  en nästan två timmar till mitt förfogande och min föreläsning ska utgöra grunden till ett arbete om homofobi som killarna i klassen ska göra. Känns riktigt spännande och intressant. Föreläsningen äger rum den 23 november så jag har tid på mig att förbereda mig och jag är fylld av olika uppslag om hur jag ska lägga upp lektionen. Ska läsa boken "Kärlekens pris" som är en antologi om hatbrott och heteronormativitet. Tänkte även se filmen "Laramie Project" om mordet på Mathew Shepard och hitta inspiration och material om homofobi samt fokusera på den homofobi jag stött på i min vardag. Känns lite ovant då jag försöker undvika att prata om homofobi i vanliga fall när jag föreläser och skriver artiklar, tycker att det kan göra mer skada mer än nytta att använda ordet homofobi i en del sammanhang. Nu ska det dock bli riktigt spännande och lite träning för mig att prata homosexualitet i en annan kontext.


Kommentarer
Postat av: Thord Silverstjärna

Tycker det är jättebra att de på Bodaskolan arbetar mot homofobi. Förstår att det ibland kan vara skadligt att prata om homofobi i vissa sammanhang, men man ska inte blir rädd att prata om det. Det är då det kan bli till skada.

Hoppas föreläsning blir lyckad och att killarna i Bodaskolan blir mer medvetna om homosexualitet.

2006-11-07 @ 23:57:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback