En lyckad lektion

En lyckad lektion

Så kom då dagen D, eller kanske ska man säga dagen B för Bodaskolan. Idag var det så dags för min föreläsning om homofobi för klass 9F på Bodaskolan. Jag hann bli riktigt nervös innan, som alltid får jag min scenskräck, den här gången var jag lite extra nervös då lektionen skulle komma att skilja sig lite från mina vanliga lektioner så till vida att jag skulle föreläsa om homofobi och under 1 timma och 45 minuter till skillnad mot mina vanliga 60 minuter. Dessutom drog mitt arbete på ICA ut på tiden vilket i kombination med min nervositet gjorde att jag hoppade lunchen och ringde F istället. Även han skulle ha föreläsning, han skulle dock vara på RFSL Östersunds lokal. Att prata av mig med F gjorde dock att jag slappnade av lite, jag kan ju det här och är bra på det, det är bara min scenskräck som gör sig påmind. Väl på skolan kände ett flertal igen mig från ICA så det var ingen brist på samtalsämnen innan lektionen. Något som var skönt när lektionen började, var att vi satt ner allihop vid bord som stod i en cirkel så jag kände att jag fick bra kontakt med alla elever. Och som alltid, naturligtvis, så släppte min nervositet efter några minuter och lektionen gick väldigt bra. Mitt upplägg med att kombinera min vanliga historia med att sammanfoga och lyfta fram bitarna som har med homofobi att göra, fungerade över förväntan och det hela flöt på väldigt bra. Eleverna var väldigt intresserade och ställde bra och seriösa frågor, jag hade varit nervös för att prata nästan den dubbla tiden mot i vanliga fall men det var inga problem och vi fick faktisk bryta lektionen då tiden var slut. Det enda som jag känner mig lite besviken på är att jag inte kunde ge tips på några bra hemsidor om att vara homosexuell, om att komma ut som homosexuell och om homofobi. Kände faktiskt helt nollställd när jag fick den frågan och det enda svar jag kunde ge var HomoOmbudsmannens hemsida och RFSL’s hemsida. Personligen har jag alltid varit besviken på RFSL för att de inte på ett enkelt sätt på sin hemsida tar upp fakta som har med Komma Ut-processen och homofobi att göra, dessa två saker som påverkar och är en gemensam nämnare för alla homosexuella. Som tur är så finns det i alla fall något om homofobi på HomoOmbudsmannens hemsida, det var ju trots allt det som eleverna sedan ska göra ett arbete om. Tyvärr missade jag totalt att tipsa om projektet Under ytan som handlar om just att förstå och förändra normer och värderingar i skolan, samt Fritt fram som handlar om att skapa ett arbetsklimat där det är fritt fram att vara öppen med sin sexuella läggning. Och jag är ju ändå utbildad i att använda och jobba med Fritt frams utbildningsmaterial. Men det finns som tur är, länkar till på HomoOmbudsmannens hemsida. När lektionen var över kändes det som att jag kunnat fortsätta länge till, det här är ju vad jag brinner för, det här är vad jag vill. Läraren som anlitat mig lovade att berätta för andra lärare om mig så jag måste försöka att spinna vidare på det här. Nu ska jag laga mig lite spagetti med köttfärssås med en sallad på ruccola, tomater, oliver, mozzarella och avokado och äta detta i sällskap med mina hundar uppkrupen i soffan och kolla på en film medan regnet faller utanför. Ett bra slut på en bra dag!


Kommentarer
Postat av: benny

Kul att det gick bra på skolan och att du övervann din scenskräck. Hoppas du fått några ungdomar att ändra uppfattning om homosexuella. För det är nog i skolan många stöter på homofobi för första gången. Smaklig måltid.

2006-11-23 @ 20:33:34
Postat av: Benny

Glömde att tipsa dig om att trycka upp flygblad eller visitkort där adresser och telefonnr. till dom viktigaste kontakterna står. Så slipper du rabbla upp dom. Och det är nog många elever som inte vågar ta mod till sig och skriva upp adresserna.

2006-11-24 @ 09:23:53
Postat av: Åke Englund

tack, det känns som att jag verkligen nådde fram, jag fick dem att skratta en del och jag tror att humor och
i kombination med att jag var en levande person som berättade om sitt liv väckte en del tankar hos dem.
Tack för ditt tips, den här gången tog läraren alla uppgifter och gav dem till alla elever så att alla skulle ha tillgång till och på sätt känner ingen sig utpekad.
/Åke

Postat av: Läraren som anlitade dig!

Jag märkte inte alls att du var nervös! Du var görbra!
Att du var så personlig och vågade berätta gör att jag, och säkert många elever, kommer ihåg väldigt mycket om vad du berättade. Jag skall tipsa eleverna om Under ytan och hälsa från dig! Tack! LG

2006-11-25 @ 18:45:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback