En alldeles särskild dag

En alldeles särskild dag

Har idag varit med om en cineastisk upplevelse. I Göteborg har SF öppnat en av Skandinaviens största och modernaste biografanläggningar, Bergakungen. Man har där den goda smaken att visa filmklassiker för endast 25 kronor och jag har idag sett filmen ”En alldeles särskild dag” av Ettore Scola från 1977. Två av den italienska filmens största stjärnor, Sophia Loren och Marcello Mastroianni, spelar mot varandra i detta gripande drama som handlar om ett speciellt möte mellan två människor i Mussolinis Italien. Hitler skall besöka Rom och staden är skrudad till fest. Alla är ute på gatorna utom den slitna hemmafrun Antoinetta och den homosexuelle Gabriel. Genom Antoinettas bortflugna fågel korsas deras vägar under ett kort men evigt ögonblick. Jag har sett den förut men att få se den på vita duken är en förmån jag inte kunde motstå och den växer av att ses igen. Jag förundras över hur en film gjord 1977 med två världsstjärnor i huvudrollerna, inspelad långt innan filmer som ”Longtime companion”, ”Philadelphia” och ”Brokeback Mountain” vilka alla ses som banbrytande för sin tid, kan skildra homosexualitet på ett så äkta, fördomsfritt och avskalat sätt. Detta har verkligen varit en alldeles särskild dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback